Onko lisäraudan syönti raskausaikana välttämätöntä?

Hemoglobiinitasoa mitataan neuvolassa yleensä ainakin kolme kertaa raskauden aikana. Hemoglobiini kuljettaa elimistössämme happea ja jos hemoglobiinin taso on kovin matala, äiti tuntee itsensä voimattomaksi ja uupuneeksi. Päänsärky voi joskus olla myös matalan hemoglobiinin aiheuttamaa. Jos jo raskauden alussa HB-taso on matala, raudansyönti kannattaa aloittaa noin kolmannestatoista raskausviikosta alkaen. Rautavalmiste tulisi mieluiten ottaa tyhjään vatsaan. Raudan imeytymistä haittaavat ainakin maitotuotteet, kaakao, suklaa, tee ja leseet. Näitä tuotteita ei kannata syödä tuntia ennen tai jälkeen rautavalmisteen ottamista. Vesi tai tuoremehu ovat hyviä kyytipoikia raudalle. Äidit, jotka saavat pahoinvoinnin tunnetta raudasta, ovat kertoneet banaanin helpottavan oloa. Jotkut ovat ottaneet tavakseen ottaa lisäraudat öisten vessakäyntien yhteydessä. Rautavalmisteissa on jonkin verran eroja. Toiset imeytyvät heti vatsalaukussa ja saattavat aiheuttaa herkkävatsaisille pahoinvointia, ripulia tai ummetusta. Valmisteet, jotka vapauttavat raudan elimistöön vasta ohutsuolessa, aiheuttavat ehkä vähän vähemmän ongelmia. Hemoglobiinitaso on yleensä matalimmillaan keskiraskaudessa, noin 26 viikolla. Ennen synnytystä HB yleensä nousee taas samoihin arvoihin kuin alkuraskaudessa. Synnytyksessä ja jälkivuodossa äiti toki menettää verta, joten on hyvä, että hemoglobiinissa on vähän hukkavaraakin.

FacebookTwitterGoogle+